Nowością w Rozkładzie Jazdy Muzeum Kolejnictwa są prezentacje i przejażdżki 60-letnią zabytkową drezyną M20. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się niesamowitą historią samochodu osobowego Warszawa, który pełnił służbę również na kolei od 1956 roku, kiedy powstał pierwszy prototyp  drezyny osobowej M20. Dokumentację przebudowy samochodu na drezynę opracowało Biuro Konstrukcyjno – Technologiczne Sprzętu Budownictwa Miejskiego w Warszawie w październiku 1955 roku. Produkcja drezyn M20 była prowadzona w Kolejowych Zakładach Naprawczych Skalmierzyce. Przebudowa Samochodu Warszawa na drezynę M20 odbywała się przez cały okres produkcji samochodów przez FSO. Przebudowywane były kolejne typy samochodów produkowanych w fabryce na Żeraniu. Podstawowymi elementami przebudowy były: zabudowa pod podłogą samochodu w środku ciężkości podnośnika obrotnicy, który umożliwiał zmiany kierunku jazdy drezyny, blokada układu kierowniczego, wymianę kół gumowych na koła kolejowe oraz inne pomniejsze zmiany. Wszystkie te zmiany konstrukcyjne umożliwiały to, że samochód na przemian mógł jeździć po torach lub drodze, w zależności od potrzeb.
 
Jednym z ciekawszych elementów drezyny to koła. Dzięki temu, że rozstaw kół samochodu był prawie taki sam jak rozstaw szyn w torze wystarczyła zmiana kół na kolejowe. Koła te były zbudowane ze staliwnej obręczy i piasty pomiędzy, którymi były umieszczone dębowe klepki. Drugim ciekawym elementem to podnośnik obrotnica, która przydawała się przy zmianie kierunku jazdy. Kierowca po wyjściu z drezyny korbą od ręcznego rozruchu silnika umieszczał w specjalnym gnieździe w podnośniku, po przez pokręcanie korbą podnosił drezynę ponad główki szyn po czym obracał o 180 stopni i z powrotem opuszczał obróconą drezyną na tor.  O tych wszystkich ciekawostkach dowiedzą się Państwo podczas prezentacji, w trackie której będzie możliwość odbycia indywidualnej przejażdżki ( cenie 30 pln /osoba, 120 zł – komplet).
 
Zapraszamy serdecznie!