Przejazd zabytkowym taborem

We wszystkie weekendy sezonu wiosenno – letniego Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku organizuje przejazdy po Trasie Parowozowej  w wagonie letnim prowadzonym przez wybraną lokomotywę z naszej kolekcji. W tzw. Weekendy pod Parą wagon prowadzi jedyny sprawny  na Dolnym Śląsku  parowóz normalnotorowy – TKt48-18 z 1951 r., w tzw. Dni z Dieslem przejazd obsługuje wybrana lokomotywa spalinowa – DEUTZ OMZ122R z 1940 r. (najstarsza sprawna lokomotywa spalinowa w Polsce), SM30-531 z 1964 r. (polska lokomotywa manewrowa) lub czechosłowacki autobus szynowy serii 830 z 1955 r. (tzw. Motorak). 

W czerwcu 2015 roku Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku planuje uruchomienie regularnego, weekendowego połączenia retro z Jaworzyny Śląskiej do Świdnicy. Przejazdy realizowane będą przez typowy dla Przedgórza Sudeckiego lat 50-tych XX wieku skład – polski parowóz TKt48-18 i dwa poniemieckie wagony osobowe serii Ci28 z 1928 r. Rozkład jazdy dla połączeń retro podany zostanie w późniejszym czasie.

Ostatnia naprawa główna lokomotywy TKt48-18 została sfinansowana częściowo z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w ramach programu  Dziedzictwo Kulturowe, priorytet Wspieranie Działań Muzealnych. Oficjalna prezentacja parowozu po zakończonym remoncie odbyła się w dn. 19.07.2014 r. na terenie bocznicy kolejowej Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.

Kontakt:

Biuro Muzeum
692 407 401
muzeum@muzeumtechniki.pl

Jedyny sprawny na Dolnym Śląsku parowóz normalnotorowy - lokomotywa TKt48-18. Zdjęcie wykonano podczas przejazdu lokomotywy po Trasie Parowozowej Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.

Polska lokomotywa parowa TKt48-18

Jedyny sprawny na Dolnym Śląsku parowóz normalnotorowy – lokomotywa TKt48-18. Zdjęcie wykonano podczas przejazdu lokomotywy po Trasie Parowozowej Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.
Czechosłowacki autobus szynowy serii 830. Wyprodukowany  w 1955 roku w zakładach Vagónka Tatra Studénka-Butovice. Wagon pochodzi z tzw. III serii produkcyjnej. Jest to jedyny taki pojazd na terenie Polski.

Motorový vůz 830

Czechosłowacki autobus szynowy serii 830. Wyprodukowany w 1955 roku w zakładach Vagónka Tatra Studénka-Butovice. Wagon pochodzi z tzw. III serii produkcyjnej. Jest to jedyny taki pojazd na terenie Polski.
Lokomotywa spalinowa Deutz OMZ 122 R została zaprojektowana do wykonywania lekkich prac manewrowych na przyzakładowych bocznicach  kolejowych  - np. podstawiania wagonów do formujących się składów pociągów. Lokomotywa ta jest najstarszą czynną lokomotywą spalinową w Polsce i jednocześnie najmniejszą lokomotywą używaną w historii PKP. Pojazd wyprodukowany został w 1940 r. na terenie Niemiec, w kolońskich zakładach firmy Humboldt-DEUTZ AG.

DEUTZ OMZ122R

Lokomotywa spalinowa Deutz OMZ 122 R została zaprojektowana do wykonywania lekkich prac manewrowych na przyzakładowych bocznicach kolejowych – np. podstawiania wagonów do formujących się składów pociągów. Lokomotywa ta jest najstarszą czynną lokomotywą spalinową w Polsce i jednocześnie najmniejszą lokomotywą używaną w historii PKP. Pojazd wyprodukowany został w 1940 r. na terenie Niemiec, w kolońskich zakładach firmy Humboldt-DEUTZ AG.