Zapraszamy na spotkanie oraz dyskusję o stanie polskiej kolei.
 
Odradzające się sto lat temu państwo polskie odziedziczyło fragmenty sieci kolejowych trzech zaborców. Połączenie i naprawy odrębnych sieci trzech zaborów, pierwsze niezbędne inwestycje oraz uzupełnianie taboru – to zadania, które trzeba było wykonać i wykonano na początku tego okresu.Polskie Koleje Państwowe, które powstały 24 września 1926 r., po trwających od 1919 r. nie zawsze szczęśliwych przeobrażeniach naszego kolejnictwa, dokonały jednak wyjątkowo wielkich rzeczy. Przede wszystkim zaczęły przynosić zysk. Pociągi stały się punktualne i szybkie. Organizacja – niezawodna. Personel – wzorowy. Etyka zawodowa, profesjonalizm, a nawet prezencja kolejarzy – maszynistów, zawiadowców, konduktorów czy dróżników – stały na najwyższym poziomie. O tym, jak do tego doszło, pisze Andrzej Krajewski. On też przypomina spektakularne osiągnięcia PKP, które wyniosły polskie kolejnictwo do europejskiej czołówki.Oto prof. Antoni Xiężopolski, twórca Katedry Budowy Lokomotyw na Politechnice Warszawskiej, zaczął kierować pracami biur konstrukcyjnych: przy Zakładach Cegielskiego oraz przy Fabloku w Chrzanowie. Tak powstał parowóz Pt31. Ważył on 106,3 t, a potrafił ciągnąć składy o wadze 650 t z prędkością maksymalną 110 km/godz. Po wejściu do seryjnej produkcji w 1932 r. zdobył sobie sławę jednego z najlepszych parowozów świata. Chrzanowska fabryka wyprodukowała 98 sztuk Pt31. Ostatnią PKP wycofały z użytku w roku 1980! Natomiast spalinowa lukstorpeda na trasie z Krakowa do Zakopanego przewoziła pasażerów w ciągu 2 godzin 18 minut (dziś pociąg IC jedzie 2 godziny 49 minut…). Luksusowe wagony z HCP wyposażono w akustyczną izolację tłumiącą hałas, wygodne przedziały sypialne z rozkładanymi kanapami oraz przedziały turystyczne ułatwiające przewóz m.in. sprzętu narciarskiego. Zakłady Lilpopa budowały zaś niestandardowe wagony specjalne: restauracyjne, dancingowe, kąpielowe, kinowe. I oto w połowie lat 30. luksus, jaki PKP oferowały najbogatszej klienteli, przerastał składy Orient Expressu… Zysk rósł, a odprowadzany był do Skarbu Państwa.To wszystko było możliwe w niepodległej Polsce, zarządzanej przez zdolnych i uczciwych ludzi.
 
TERMIN: 14.09.2019, godzina 12:30-14:00
MIEJSCE: Muzeum Kolejnictwa na Śląsku ul. Towarowa 4, 58-140 Jaworzyna Śląska
 
OBOWIĄZUJE OBOWIĄZKOWA REZERWACJA do dnia 13.09.2019 do godziny 12:00,
telefonicznie pod numerem 885 204 801 lub za pośrednictwem e-mail marta.chryszczanowicz@muzeatechniki.pl
Organizator zastrzega sobie odwołanie spotkania w przypadku zgłoszenia minimum 8 osób.
 
 
EUROPEJSKIE DNI DZIEDZICTWA –  POLSKI SPLOT – 14.09.2019